Egyre elterjedtebb az online vásárlás, és egyre több webáruház nyílik. Ma már minden elérhető otthonról, az élelmiszer, a színházjegy, cipő, nyaralás, és szinte minden, ezzel nagyon sok időt takaríthatunk meg, márpedig az idő manapság elég drága dolog. Ha megfogalmazódott bennünk a gondolat, hogy webshopot szeretnénk nyitni, érdemes körülnézni a lehetőségek között. Az első dolog, azon túl, hogy mit szeretnénk értékesíteni, hogy kiválasztjuk a webshop típusát, ugyanis nem mindegy, hogy milyen típust választunk, hiszen ez határozza meg az elkészítési és a fenntartási költségeket. A webáruház készítés háromféle módját ismerjük, ezek a bérelhető webshopok, a nyílt forráskódú webshopok és az egyedi fejlesztésű webshopok.
A bérelhető webáruház rendszerek igen nagy fejlődésen mentek át az utóbbi években. A népszerűségüknek a titka az alacsony belépési küszöb és a költséghatékony fenntarthatóság. A bérelhető shoprendszerekben viszonylag alacsony havidíjért tárolva van a webshopunk tartalma, nem kell szervert bérelnünk, sem rendszergazdát foglalkoztatnunk. Azonban jól meg kell gondolnunk, hogy ezt akarjuk-e, mert a bérelhető webshopnak az a hátránya, hogy egy bizonyos szint után sokkal nehezebb a módosítás, az extra igények megvalósítása bonyolultabb, és magasabb költségekkel is járhat. Ha meg akarjuk ütni azt a bizonyos szintet, ebben az esetben is szakembert kell fizetnünk, mert különben elveszünk a webáruházak útvesztőiben. Többféle bérelhető webshop rendszer közül választhatunk, az egyik legismertebb a Shopify, ahol már több, mint egymillió webshop működik. Az előnye ennek a rendszernek az, hogy gyakorlatilag különösebb ismeretek nélkül belevághatunk, viszont a hátránya, hogy nyugati piacra készült, ezért magyar nyelvű leírást ne keressünk. A webáruház készítést önállóan elkészíthetjük sablonok és appok segítségével, viszont extra dolgokat ne várjunk ettől, ha mégis, az komoly fejlesztői tudást igényel. A Shopify magyar megfelelője a Shoprenter, ami nagyon népszerű Magyarországon, viszont nagyon bonyolult és nehezen megtanulható a rendszere, azon kívül nem rendelkezik túl jó sablonokkal, úgyhogy kell keresnünk egy szakembert, aki normális megjelenést tervez leendő webáruházunknak. És mindez a néhány százezertől a milliós tételig terjed. Hasonló tulajdonságokkal bír az Unas.
A nyílt forráskódú e- kereskedelmi platformok előnye, hogy felületeik és kódjaik módosíthatók, bővíthetők megfelelő szakértelem segítségével. A nyílt forráskód másik előnye, hogy minél népszerűbb egy webshop motor, annál könnyebben találunk rá szakértőt, segítséget a felmerülő problémák kiküszöbölésére. A hátránya viszont az, hogy egy rosszul megválasztott webshoprendszerrel és fejlesztő csapattal igen nagyot bukhatunk, nem beszélve a stresszről, amit ez okoz. Itt is több lehetőség közül választhatunk, a legnépszerűbb a WooCommerce, ami tulajdonképpen egy WordPress bővítmény. Egy WooCommerce webshopba alacsony költséggel be lehet szállni, de fontos a kivitelező kiválasztása. A fejlesztési, illetve a fenntartási költségek azonban nem olcsók, akár több millióra is rúghatnak. A másik legismertebb platform az e- commerce piacon a Magento, ami mögött nagy tudás és profizmus áll, viszont kezdő vagy közepes méretű webshopoknak nem ajánljuk, mert igen költséges. A nyílt forráskódú webáruházakat gyakran reklámozzák úgy, hogy ingyenes. Ez csak akkor lehetséges, ha profi fejlesztők vagyunk.
Ezek után egyértelmű, hogy a legkézenfekvőbb megoldás, ha szakembert kér fel a webáruház készítésre. A webáruház készítés során egyedi külsőt kap a webshopja, és egy profi, megjegyezhető arculattal lép ki a piacra. Ebben az esetben két lehetőségünk van: vagy egy fizetős sablont szabatunk át a mi arculatunkra, vagy teljesen újat terveztetünk, az alapoktól kiindulva. A leendő webáruházunkat ki tudjuk bővíteni modulok, applikációk telepítésével, ez a legolcsóbb megoldás, viszont a leghasznosabb modulok, applikációk általában pénzbe kerülnek.
Ha megtörtént a webáruház készítés, akkor arra is kell gondolni, hogy a termékeket fel kell tölteni, le kell őket fotózni, a termékleírásokon túl egyedi tartalmakat kell írni, ami szintén plusz költséget jelent, kivéve, ha felvállaljuk ezeket a feladatokat. Az egyik legfontosabb szolgáltatás a keresőoptimalizálás, ugyanis ha az oldalunk nem jelenik meg jó helyen a google keresőjében, akkor a vevők sem fogják megtalálni. Ezért javasoljuk, hogy mindenképp forduljon szakemberhez.